Mantica dress

12:59 Evi De Mey 10 Comments




Noem het "toeval" of noem het "het lot". Maar net op het moment dat ik keek op mijn smartphone, zag ik een foto van de Mantica jurk. Dat zijn zo van die momenten dat iedereen me even met rust moet laten want dat ik me eerst wil aanmelden om mee te testen. Ik schreef me in en was dan ook zeer blij om een GO te krijgen van Anne.




Ik heb me lang afgevraagd vanwaar de naam "Mantica" kwam dus ik zal u eerst ook al even uit uw lijden verlossen. Mantica betekent "reiszak" ofwel "ransel dat aan beide zijden hangt". Dat is dus wat de jurk typeert langs voor. De vorm doet je er zeker aan denken. Interpreteer het dan ook gerust als: een outfit die overal thuis hoort ;)

De banden langs voor geven de jurk een extra dimensie. Voor de rugzijde heb je maar liefst 3 opties waarbij je naar hartenlust kan colorblocken. Ook bij de rok kan je verschillende kanten uit: een rechte rok met afgeschuinde zakken of een gefronste rok in 2 lengtes. Keuze genoeg om weer een ganse collectie te maken. Ik heb optie C gemaakt en de gefronste rok. Dit is maatje 5 jaar en lengte 8 jaar (Mayke is geen kleintje hé ;))



Het naaien op zich gaat goed vooruit, en daar zitten de instructies zeker voor iets tussen. Enkel bij de schouderbanden is het soms even tricky. Maar dat komt helemaal goed ;)

Ik kocht bij Cas en Nina een Frozen couponneke. Hier gaat de Frozen-hype nog steeds door dus ik wist vooraf dat ik hiermee punten zou scoren bij mijn 5-jarige. Mama... 10 points!



Het enige "probleem" was dat ik geen assorti paarse stof had. Gelukkig toverde Laura het perfecte tricotje tevoorschijn en paste alles perfect samen. Voor het lintje in de tailleband knipte ik gewoon een dunne band van de tricot. Die trek je eens goed uit en dan rolt het zichzelf automatisch op. Easy peasy hé.



U weet het of u weet het niet, maar ik beschik over een coverlock. Omdat hij niet zo flink luistert en mijn geduld al enorm op de proef heeft gesteld, staat hij nog steeds in het strafhoekje. Als ik wat meer tijd heb zal ik eens zien of we het toch niet kunnen bijleggen. Een alternatief dat velen gebruiken om tricot af te werken is de tweelingnaald. Nog zoiets dat me meerdere grijze haren bezorgt. Niet omdat het steken over slaat, maar wel omdat de draad snel knapt bij het dragen.

Dus vanaf nu ga ik resoluut voor een 3e optie: de rekbare siersteek. Het idee om daar op over te schakelen haalde ik bij Byevamaria. Eentje dat best wel leuke effecten geeft én vooral: het knapt gewoon niet. Je mag het uitrekken zo hard je wil, het stiksel blijft mooi en geeft mee. Eigenlijk zo simpel, dat we er vaak zelf niet aan zouden denken.



Maar nu is het alvast tijd om een vreugdedansje te doen want de Mantica jurk is gereleased! Het patroon kan je hier aankopen. Dit weekend is er zelfs een speciale promoprijs van 6,05 euro.

Je kan bovendien je aankoopprijs nog terugwinnen als je aankoopt tussen 23 - 30 april (in de vorm van shoptegoed)! Koop gewoon je Mantica patroon aan, maak de jurk en post je creatie in de Sofilantjes groep op Facebook, gebruik zeker de hashtag #freeMantica. Op 2 mei worden er 2 winnaars gekozen.

Succes en dank je Anne dat ik er mocht bij zijn!

Patroon / Pattern: Mantica dress - Sofilantjes
Stof / fabric : Cas & Nina

*** Mocht je het patroon aankopen via de link in deze blogpost, dan krijg ik een kleine commissie. Het wordt niet duurder voor  jou, maar ik ben er zeer blij mee. En ja... ik spendeer dat ongetwijfeld aan nieuwe stofjes :) ***  If you buy a pattern through the link in this blogpost, I get a small commission. The price stays the same for you, but it makes me happy . And yes... I probably buy new fabrics with it :) ***

You Might Also Like

10 opmerkingen:

  1. Daar zou ik hier ook heel erg mee scoren! Mooie kleuren, staat haar heel mooi. Van alle Sofilantjes patronen, vind ik dit nu écht de mooiste!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frozen scoort hier ook nog steeds! En de jurk werd een pareltje, staat Mayke beeldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nina: kijk mama mayke... ik wil ook zo een keedje mama... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is nu eens niet alleen een mooie jurk, maar bovendien ook comfy, makkelijk om te dragen (ziet er in ieder geval zo uit). Veel jurken zijn enkel dat eerste, maar ik vind beiden belangrijk voor een jurk ;-). Chapeau voor deze nieuwe creatie in een heel mooi stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier zouden zowel de stof als het patroon zeker ook scoren! Knap gedaan, Evi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuke jurk! Mijn dochters zullen deze ongetwijfeld ook zien zitten! Ziet er echt comfortabel uit! Ik werk intussen ook vaak met die siersteek... Ik heb nl geen coverlock en ik heb eveneens een hekel aan tweelingnaalden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat bovenstukje is zo mooi!! En wat een stralende foto's!

    BeantwoordenVerwijderen