Berlin in winter

05:00 Evi De Mey 13 Comments



Een unicum, ik zeg het u! 2016 is immers het eerste jaar dat ik geen winterjas kocht! Ik wist al vooraf dat er een leuke tour ging aankomen, de Berlin blogtour. Dus het strijdplan was om  zelf een winterjas te maken. An heeft intussen al wat leuke patronen, die zorgen voor een complete garderobe. De Moiano heeft ons toffe zomerdagen bezorgd, en nu is het aan de Berlin om voor warmte in de winter te zorgen :)

Ik was onlangs bij Atelier in't Leerke in Lier. Twijfelgat dat ik ben kon ik natuurlijk niet kiezen. Maar uiteindelijk besloot ik om echt eens op de kleur af te gaan. Ik wou iets dat overal bij zou passen. Zo koos ik voor een blauwe mantelstof. Voor de binnenkant ga ik resoluut voor warmte en een hoog aaibaarheidsgehalte. Ik zweer echt bij hun teddy-stof! Lekker fluffy en de binnenzijde van de stof is een soort leder zeemvelleke. Dat houdt toch altijd wat gure wind tegen hé :) Ik heb van die teddy nog een extra meterke ingedaan voor de winterjas van 2017 (altijd vooruit denken hé hihi). We hebben de smaak van de jassen nu eindelijk te pakken.

Het mantelstofje was wel heel dun, zeker als je gewoon bent van met wol te werken. Maar, voor alles bestaat er een oplossing! Katrien van Kaatjenaaisels reikte aan dat ze met flanel werkte. Hmm flanel... dat is ideaal om de voeringstof van de mouwen mee te dubbelen! En zo begon de grijze hersenmassa verder te denken en kwam ik uit bij een eenvoudig fleece dekentje. Een fleece dekentje van de Zeeman moest er dus aan geloven (van goedkope wattering gesproken, aha!). Als wij onder een fleece dekentje in onze zetel kruipen, dan kan dat evengoed ook warmte geven buitenshuis! En verluchten doe je een jas toch sowieso. Dus alle buitendelen werden eerst verstevigd met vlieseline H410, kwestie van er wat vorm in te brengen. En vervolgens gedubbeld met fleece.

Ik: "Mayke ik ga voor u een winterjasje maken hé".
Mayke: "Ohja mama, dat is een keileuk idee, maar wel een roze hé!".

Roze??!! ROZE??!!

In het leven moeten we geven en nemen, dus ik kwam haar ergens in het midden tegemoet en voorzag flashy roze paspel :) Win-win situatie dus.

Daarmee dacht ik alle eventueel mogelijke obstakels wel overwonnen te hebben maarnee... Op het einde kwamen we bij de sectie "knoopsgaten" maken. De hedendaagse naaimachines hun knoopsgatenvoet gaat niet zo hoog als bij de oudere machines. Met als gevolg dat een dikkere massa er niet onder gaat (correctie: ze gaat er wel onder maar het spel verschuift voor geen millimeter!). Dus zat er weinig anders op dan manueel knoopsgaten te maken. "Handwerk" noemen ze dat... Voor bijpassende roze knopen gingen we naar de lokale naaifourniturenmadam (Damsin genaamd voor de mensen uit de streek :))

Onze fotosessie werd gehouden in Meetshovenbos, voorzien van lichte regen en een gure wind. Ideale weersomstandigheden om de jas te testen dachten de weergoden ;)


An voorzag zoals steeds weer enkele opties. Ik ging voor enkele gebogen lijnen, flapjes en een kap. Voor diegenen die ook een exemplaar zouden maken met paspel wil ik nog even als tip meegeven om niet vergeten het koordje er uit te knippen daar waar de naadwaarde gestikt wordt :) Anders kan je de paspel niet mooi laten aansluiten.


Qua maat koos ik er voor om de 6 jaar te maken. Ik had wat schrik dat de 5 jaar té nipt zou zijn dus we gingen voor de zekerheid. En des te langer gaat hij mee natuurlijk ;)

Instructies zijn zoals we van Straightgrain gewoon zijn: duidelijk geïllustreerd en makkelijk te volgen!


Ik moet zeggen dat dit de snelste fotosessie ooit was. Want het begon harder te regenen. Maar dat kon de pret toch niet bederven en het enthousiasme werd alleen nog maar groter :)

In de Berlin blogtour kwamen al veel leuke exemplaren aan bod. Had je ze nog niet gezien, of wil je nog even terugblikken? Klik even door naar de andere straffe madammen ;)


En via de code "BERLINTOUR10" krijg je nu ook nog eens 10 % korting op het patroon van de Berlin coat!Reeds met patronen gewerkt van Straightgrain? Dan moet ik jullie niet vertellen dat het de moeite waard is. En voor diegenen die er nog geen kennis mee hebben gemaakt zou ik zeggen dat dit dé ideale moment is. Klik door en overtuig uzelf (en vergeet dan vooral de kortingscode niet).

Dank je An voor het patroon van deze superleuke jas, en ook een dikke merci dat we mochten meedoen ;)

Patroon : Berlin coat van Straightgrain
Stoffen: Atelier in't Leerke

You Might Also Like

13 opmerkingen:

  1. Jij bént een echte jassenmaakster :) wat een mooie jas.
    Inderdaad blauw past altijd en toegegeven hahaha... dat kennen we 😃

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige jas!! En die roze paspel past er mooi bij, dochter ook weer content ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een hele leuke jas, daar zal ze idd veel plezier van hebben!!
    pssst, we hebben dus dezelfde goedkope voering gebruikt ;-), hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal geslaagd!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, echt super!!! Dat belooft een mooie winter te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wie koopt er nu ook winterjassen in de winkel? ;)
    Een perfect compromis dat dan ook nog eens een streling voor het oog is ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. *proest* ... ja allee stel u voor dat er toch mensen zijn die ne jas in de winkel kopen, geef toe, tzou een vreemd zicht zijn he 😉😂 hihi

      Verwijderen
  7. Jaaa, helemaal win win. Roze is altijd goed (volgens mij toch :-).
    Kan jouw meisje ondertussen elke dag van de week een ander jasje aandoen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze heeft nu 2 echte selfmade winterjassen. Dus dat zal de winter zeker overleven 😄

      Verwijderen
  8. Ik was net aan het denken: wat dragen die foto's perfect een herfstige sfeer uit! Gelukkig heeft ze een heerlijk warm jasje voor dagen als vandaag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was weer allemaal last minute dus ja dan schoot er nog maar 1 optie over: foto's nemen op woensdag want donderdag ging de blogpost online. Was dat balen toen het begon te regenen... allee, gieten! Dus toen het tussendoor eventjes miezerde dan maar snel een poging tot fotosessie gedaan 😉

      Verwijderen
  9. Voor de snelste fotoshoot ooit te zijn, levert dat toch leuke foto's op hoor! Als ik goed gekeken heb daarstraks, is de rest van je fluffy-stof er ook al aan moeten geloven. Je dochter kan 2x in stijl de winter door!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ook al zo'n prachtige jas (ik lees je berichten eventjes omgekeerd vandaag ;-) ), met twee mooie exemplaren deze winter zal ze geen koud hebben

    BeantwoordenVerwijderen