For those perfect imperfections

06:00 Evi De Mey 11 Comments


Ik ben het type dat een beetje schmink nodig heeft om zich goed te voelen - of tenminste te denken dat we er zo wat beter uitzien :)

Nu niet dat ik er een kilo opsmeer, maar toch een kleine basis aan fond de teint, een eyeliner, beetje oogschaduw, mascara en wat lippenstift.

's Avonds ontschminken is dan ook een ritueel dat je best niet kan overslaan. Tenzij je er 's morgens als een panda wil uitzien (je weet wel, dat je eyeliner wat is uitgeveegd, je mascara zich heeft verspreid rondom en vooral onder je oog....)

Wat hebben we dan nodig: ontschminkmiddel en wattenschijfjes. Wattenschijfjes zijn niet dé grote kost, dat weet ik. Maar ze vergroten wel mijn afvalberg(je).

Ik kocht onlangs het boek Art D'ECO van Kelly Eeckhaut. Tevens bekend van de blog ma vie en vert.

Toegegeven ik vind dat een geweldig boek vol inspirerende projecten. Vaak dingen waar je eigenlijk niet bij stil staat. We nemen vaak alles té vanzelfsprekend.

Zij beschrijft in het boek hoe je "spookjes" maakt op 2 manieren. Je moet zelf maar eens gaan lezen ;)

Ik maakte een andere, ronde variant. Laat ons zeggen voor de ijverige naaisters :) Het is een snel klaar project en ideaal voor restjesverwerking.

Ooit kocht ik een mintkleurige wafelkatoen. En zopas maakte ik voor Mayke een Noa pants waar ik nog wat stofoverschot van had. Combineerde wel leuk dacht ik.



In enkele snelle stappen heb je dit projectje al klaar.

Hoe? Simpel!

STAP 1
Men neme een bestaand wattenschijfje en meet dat ne keer na. Deel de diameter door 2 en tel 1 cm er bij. Zet uw passer (of potlood met koordje) bijgevolg op 4cm en teken een rondje.
STAP 2
Knip alles uit volgens het patroon in 2 stofjes (ik nam wafelkatoen voor 1 kant en gewoon katoen voor de andere kant).
STAP 3
Speld goede zijde op goede zijde en stik door op 0,5 cm voor grote wattenschijfjes, of op 1 cm voor kleine wattenschijfjes. Laat een kleine keeropening!
STAP 4
Keer het geheel door de opening en speld het keergaatje dicht. Stik nu nog eens door op 2mm en klaar!

Easy peasy hé?

Ik heb het alvast getest en goedgekeurd. De schmink gaat er dankzij de textuur van de wafelkatoen perfect af. Ik kan 1 zelfgemaakt wattenschijfje zeker 3 keer gebruiken alvorens het in de wasmand te moeten gooien. Het is een beetje bandwerk dus ik maakte er ineens een heel deel.



Zeg nu nog eens dat we niet aan het milieu denken :) En aan al die perfecte imperfecties!


Inspiratie: Ma vie en vert
Mintkleurige wafelkatoen van bij Sweej-ke
Stof driehoekjes van bij Veritas

You Might Also Like

11 opmerkingen:

  1. Wat een superleuk idee seg....
    Heel leuk gemaakt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeej, zo'n schoontjes! Goed gedaan! Ik maak liever spookjes (de versie voor de ijverige naaisters) omdat je dan geen stofverspilling hebt, maar schijfjes blijven wel mooier :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel leuk!! Art d'eco is idd echt een supertof boek!! ik had het in de bib gehaald en vond het heerlijk!! het stond daarna op m'n wishlist voor kerst, maar niet gekregen, snifsnif (wel ander leuks!), maar ik denk dat ik het er terug ga opzetten en anders koop ik het gewoon zelf! heel tof idee hier en ideaal voor onze footprint, idd! goed bezig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke versies :-) Ik maakte ze ook al, ze worden hier elke avond heel trouw gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook leuk als cadeautje! Moet ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die van Kelly zag ik ook al, ik kocht er onlangs een pakje omdat ik geen zin had er te naaien. Maar ik heb er maar 3, dus daar mogen er zeker nog wel meer bij, ook al schmink ik me niet dagelijks. Tof gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dames, Tip: let op in de wasmachine, zeker in een waszakje steken! ...onze pomp verstopte al 2 keer :( ....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zijn haast te mooi om vuil te maken! Joepie voor de "watjes" en joepie voor het milieu!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super goed gevonden! Ik trek altijd mijn plan met wat watjes en toiletpapier. *schande*

    BeantwoordenVerwijderen