Brood voor de eendjes

22:00 Evi De Mey 8 Comments


Brood, het staat bij iedereen wel op de dagmenu. Ofwel koop je het bij de bakker, in het warenhuis... of je bakt het zelf.

Omdat ik er niet altijd - tijdig - aan denk om brood te kopen, ben ik destijds zelf brood beginnen bakken (lees: heb ik een broodbakmachine gekocht die het voor mij bakt, nadat ik alle ingrediënten er heb in gedaan). Zo is er altijd vers brood in huis. Kom je 's avonds tot de vaststelling dat je zonder zit, geen probleem... we maken er snel eentje.

En geef toe, niets is zo heerlijk dan de geur van vers gebakken brood in huis.

Je hebt mensen die hun brood bewaren in broodtrommels, en anderen gewoon in een papieren zak. Ik behoorde tot die laatste categorie. Zo'n zak kan je met wat geluk een paar keer hergebruiken, maar dan stopt het zeker.

Misschien is het enkel bij mij dat zelfs na een paar keer zo'n broodzak open en dicht te doen, die 9 op de 10 keer scheurt.

En daar zit je dan, met brood zonder zak :)

Uiteindelijk is het maar een laagje dat je brood beschermt tegen hard worden en schimmels (want ik zou het nu niet meteen afgesloten in een plastieken zak steken). Dat laagje moet gewoon kunnen ademen.

Wat ademt er zoal nog? Stof? Juist! En héél toevallig, heb ik toch ook nog wel een bijpassend stofje in mijn kast zeker :) Brood doet me denken aan de eendjes te voederen in het park. Deze eendjesstof is dus perfect in harmonie met mijn brood.

Soms ben ik van het principe dat je het warm water niet moet heruitvinden. Ik kwam online een tutorial tegen bij Nellekus.

Veel meer heb ik daar niet aan toe te voegen eigenlijk. Als iets goed is, is het goed :)

Voor dit project kocht ik dan ook eindelijk zo'n Prym Vario Tang, en 2 soorten metalen nestelringen.

Ik nam als beginafmeting voor de stof 50 cm op 50 cm. Als ik er nog eentje maak, zou ik toch voor de 70 cm op 50 cm gaan. Zeker als het brood ietsje dikker uitvalt.

Het naait supervlot ineen. Toegegeven, met die Vario Tang heb ik toch eventjes gesukkeld - ze is net niet buitengevlogen - eer ik het licht zag. Maar uiteindelijk is het gelukt.

En dan komen we bij de laatste stap: rijg nu de koord door de tunnel. Probleem hé! Normaal rijg ik er iets door met een veiligheidsspeld. Maar wat krijg je in hemelsnaam door zo'n kleine nestelring? Ik besloot de "foefelmanier" dan maar te doen. Véél trek en duwwerk is er aan te pas gekomen. En toen ik eindelijk aan het einde van de tunnel was, was blijkbaar de buitenkant van het touw blijven steken, waardoor ik enkel nog het touw zelf had.

Iemand zei me dat ze ooit eens had gehoord dat je voor zoiets best een rietje gebruikt. Klinkt nog niet zo stom. Maar... helaas, geen rietjes in huis. Wel nog een plastieken stokje van een ballon. Dus ik knipte dat gewoon doormidden. Men steekt het touw daartussen, klemt het goed tussen de vingers en hoppa. Dat past gewoon door die nestelring. Je rijgt de stof er mooi over en tadaaaaa, klaar! Kon het nu werkelijk zo simpel zijn? Ja dus!

Dus vanaf nu is het hier een ecologische, herbruikbare broodzak.

SMAKELIJK :)











You Might Also Like

8 opmerkingen:

  1. Ik heb van mijn schoonmoeder een speciale rijgnaald geërfd... ;-). Soort heel dikke naald, met een groot oog in. Nooit meer sukkelen met een koord ergens inrijgen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Menig bakker zal jaloers zijn op jouw broodzak ;-)
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt tof! Dat lijkt mij het ideale vaderdag cadeau voor mijn papa, dus ik ga er mij ook eens aan wagen denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zalig idee.... Ik denk ook altijd te laat a brood.
    Mooi zak... Heel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtidee! Welke afmetingen heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goed idee. Dat ik daar nog niet opgekomen ben! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen