80th birthday surprise sewing

22:24 Evi De Mey 23 Comments

Eind 2015 was voor onze familie vrij emotioneel. Mijn grootmoeder zou 80 jaar worden. We dachten dat gepast te vieren met lekker eten, veel familie en vrienden, in een gezellig kader. Helaas besliste het lot daar anders over. De maand december werd grotendeels doorgebracht in de kliniek.
We hebben gevreesd, en er misschien niet van durven dromen maar mirakels bestaan nog. En we kregen de kans om "ons moe" haar 80e verjaardag te vieren. Weliswaar in een bescheiden omgeving. Ziekenhuizen zijn nu niet bepaald de meest leuke plaats. Maar we zouden er iets tof van maken. De moe wist van niks.
En ik... ik had al langer een plan.
In de zomer naaide ik voor mezelf dit kleedje. Ons moe kwam op bezoek en trots zoals ik steeds ben op mijn naaisels, liet ik vol enthousiasme het laatste stuk zien dat van onder de machine rolde. Ze was euforisch. Moest ze weten waar die stof te vinden, die wou ze ook hebben. Ze zou er voor haar ook een kleedje mee maken. Echt door het dolle heen was ze, en dat is licht uitgedrukt.
1 + 1 = 2
Ik heb niet veel nodig om te weten wat te doen. Eerst en vooral liet ik ze eens bladeren door mijn patroonboeken. Haar oog viel op de Lora jurk van La Maison Victor. Aha, ik wist genoeg!
Dezelfde avond contacteerde ik de lieve dame waar ik initieel mijn stof van kocht. Hoera, ze had nog wat over van deze stof. Ik bestelde meteen! Nog niet veel later kwam de stof al toe. En ik legde ze netjes weg, tot het tijd zou zijn om er aan te beginnen.
Onverwacht werd ons moe heel ziek en werd opgenomen in het ziekenhuis. Het is kantje boordje geweest. Dat was de moment om een tandje bij te steken. Ik hoopte dat ze dan de jurk nog kon aan doen om haar verjaardag te vieren.
Dus ik ging bij haar thuis snuisteren in de kleerkast, nam wat kleedjes mee, en begon te tekenen. Als basis nam ik dus effectief de Lora jurk, en paste hem aan op basis van een bestaand kleedje van haar. Ze houdt van kapmouwtjes dus dat mocht niet ontbreken. De hele jurk werd gevoerd met zilveren satijn.
De dagen verstreken, en ze werd weer stabieler. Ik kreeg hoop, hoop dat ze stilletjes aan zou herstellen, en hoop dat ik haar de jurk kon laten zien.
Party time
We organiseerden een bescheiden feestje met de naaste familie. De jurk werd opgestreken (en ik kreeg stress want wat als die nu niet zou passen?!)...
Stilletjes werden hapjes, taart, drankjes en wat versiering binnen gesmokkeld. Muisstil hebben we het zaaltje versierd.
Et alors, het grote moment. Lichten uit en spot aan...
Ik wandelde met mijn mama tot in de kamer van ons moe. Die dacht al bijna dat we haar vergeten waren denk ik :)
Je zag de fonkelingen in haar ogen. Ze keek naar de zak die ik bij had en straalde toen ik de jurk er uit tevoorschijn haalde. Spannend, maar hij paste als gegoten! OEF
Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Dat ik dat mocht meemaken was voor mij de kers op de taart.
Haar reactie was de allermooiste cadeau. En alsof dat niet genoeg was, zorgde Mayke voor extra accessoires.
Evolutie gebeurt met kleine stapjes, maar zolang er vooruitgang is zijn we superblij.
Uiteraard volgden heel wat foto's. Want zeg nu zelf, dat is toch een heel speciale verjaardag.
Lief moeke, ik kan eerlijk zeggen dat dit het meest emotionele stuk was dat ik ooit heb genaaid. Er zijn veel tranen gevloeid. Jij hebt me geïnspireerd met het naaien. Jij was de aanzet dat ik mij er op heb toegelegd, en ervoor zorgde dat ik hier vandaag al zo ver sta.
Je verdient vele dikke zoenen. En ik hoop dat ik je die nog lang kan geven.
Moe, HAPPY BIRTHDAY!
X

You Might Also Like

23 opmerkingen:

  1. Snif! Zo mooi..Ik verloor in dec een favoriete creatieve tante die heel wat naaide, breide en haakte vr mij en mijn dochters..die spullen koester ik ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh zo jammer om te lezen. Veel sterkte en blijf zeker vast houden aan alle spullen en herinneringen. Zij heeft zeker haar steentje bijgedragen zodat jij vandaag bent wie je bent. X

      Verwijderen
  2. supermooi deze blogpost... Ik weet ook maar al te goed hoe emotioneel het toen was... steeds afwachten of er al beterschap was... zo blij toen er toch een sprankeltje hoop was.... en dan... het kleed... wow... topmoment voor haar en voor u... de topnaaister... Moe is heel trots en terecht ook .... hopelijk kan je er nog es eentje maken voor haar he... voor haar volgende verjaardag xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een straffe madam ben je toch. Je grootmoeder straalt in haar uniele jurk, een prachtstuk. Ik hoop dat haar herstel blijft vooruitgaan x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is heel mooi! Heerlijk gevoel moet het geven dat je dit voor haar kan doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een ontroerend verhaal en wat fijn dat het zo'n mooie dag is geworden. De omgeving doet er dan niet toe. En als toegift zat de jurk als gegoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n mooie jurk vol liefde! Heel blij te lezen dat je haar verjaardag kon vieren

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het verhaal erbij maakt de jurk voor je moeke nog mooier!
    Ik hoop met je mee dat jullie samen nog een hele mooie tijd tegemoet gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh zo mooi, zowel jurk als verhaal, hier werd ik zelf ook een beetje emmotioneel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe mooi dat je dit hebt kunnen naaien,afgeven en haar er in zien stralen,dat is geweldig!Ik krijg er zelf de tranen van in mijn ogen x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik begrijp je volledig en leef helemaal mee. Wij hebben die periode ook nog maar pas meegemaakt :(
    Hopelijk kunnen jullie nog heel lang genieten van die leuke momentjes samen. En koester echt elk moment!
    dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Amai!!! Je ziet haar ogen fonkelen en stralen! Ik denk dat het wel een van de mooiste cadeaus zal zijn die ze ooit heeft gekregen, zoniet het mooiste! Het zal wel zijn dat het emotioneel was, maar zo hartverwarmend om dit te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze straalt! En het is echt een
    Prachtige jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kippenvel bij het lezen van deze post, zo bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Toch ook nog even hier reageren :-) Super mooi.... Ze straalt helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo mooi! Enne, wat een goede smaak heeft jouw grootmoeder, om er een Lora uit te pikken. Ze straalde in ieder geval in deze mooie jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo hartverwarmend om al die reacties te lezen. Ik heb het moeilijk gehad om dit neer te schrijven wegens te emotioneel. Maar ben blij dat ik het toch heb gedaan. Bedankt voor alle superlieve woorden! X

    BeantwoordenVerwijderen