The Louisa dress pattern tour

08:24 Evi De Mey 59 Comments


Bijna 1 week… dat is de tijd dat het patroon van de Louisa jurk voor dames nodig had om ongetwijfeld één van de meest besproken en gedownloade patronen te worden. Marte van Compagnie M heeft alweer een pareltje uitgebracht!

Laat me eerlijk zijn, dit is helemaal mijn ding.

 

Qua model een jurkje dat ik meteen zou kopen in een winkel. Het uittekenen van zulke toppatronen vraagt toewijding, inzicht en creativiteit. Allemaal dingen die Marte perfect onder de knie heeft, zo blijkt weeral.

The beginning

Een succesrecept vraagt natuurlijk voorbereiding. Daarom zocht Marte enkele testers. Een eerste deel testers mocht thuis testen, een tweede deel testers werd uitgenodigd om live het patroon te onderwerpen aan een heuse testdag.
Ik schreef me natuurlijk direct in, zo’n kans zag ik zeker zitten. Toen ik vernam dat ik werd uitgenodigd voor het testevent heb ik een zéér grote vreugdesprong gemaakt :)



Mijn molentje begon te draaien, de stoffenkast werd geïnspecteerd en het patroon werd afgedrukt. Ik kocht ooit een paneel van Lotte Martens, u ongetwijfeld ook bekend. Ik zag meteen voor me wat ik wou doen. Die goudbronzen accenten moesten de blikvanger worden van het kleed. Ik bestelde nog snel bij Bambiblauw assorti stof van Lotte Martens. Dat werd in spoedtempo geknipt door Mevrouw Bambiblauw herself. Van service gesproken, en dat zelfs toen op een feestdag :)

Ik kocht assorti donkerblauwe voering, antistatisch natuurlijk, omdat ik het kleed ook wil dragen in de winter met broekkousen onder. Anders zit ik er constant aan te trekken omdat het omhoog kruipt.

Alle puzzelstukken waren bijna verzameld, nu nog bijpassend paspel…. ONVINDBAAR! Lap, een spelbreker in mijn meesterplan! Wat doen we dan? Zelf paspel maken natuurlijk. Ik wou echt niets van die speciale tinten laten verloren gaan en gebruikte het laatste stukje met spikkeltjes goudbrons om de paspel te maken. Een aha-moment viel me te binnen zodra de paspel klaar was. Het was de spreekwoordelijke kers op mijn… Louisa.

 

Ik wou echter toch wat voorbereid zijn tegen de grote dag, dus besloot alle delen thuis al te knippen en te overlocken. Voor de zekerheid nam ik genoeg naadwaarde. Marte bepaalde de pasmaat: vanboven 34 en naar de taille overgaand in 36. Laat u niet misleiden, het zijn echt geen ideale maten hoor ;) Ik heb steeds ook wat aanpassingwerk te doen voor mijn holle rug, platte poep, en weinig euhm…. volume :) Spannend dus of ik nog veel zou moeten aanpassen.
D-day

Het werden drukke avonden in de aanloop naar het testevent. Lindsy van Stannel en An van Nononsonsmoms wonen in de buurt dus ik had de eer om met deze 2 dames naar Bar Stark te rijden in Antwerpen, ook gekend als de nieuwe thuisbasis van Mon Depot. Vooraf wist ik wie zoal aanwezig ging zijn. Stuk voor stuk gevestigde waarden in blog- en naailand. Misschien heeft niemand het gemerkt, maar ik had toch echt wel last van zenuwen :)

En blijkbaar was ik niet alleen. Marte was even enthousiast dan dat ze kriebeltjes had ;) 30 dames “coachen” en zelf het patroon evalueren is inderdaad niet niks. Maar ze werd goed bijgestaan door Bjorn. Het moet gezegd zijn, weinig mannen kunnen het geweld van zoveel naaiende vrouwen aan denk ik :) Ze vormen als het ware een perfect harmonieus team.

Er waren heel wat pasvormen aanwezig. Wie wou kon dus vooraf even een kleedje aantrekken om te zien hoe die maat zat. Ik denk (correctie: “ben zeker”) dat iedereen 100% zin had om er eens goed in te vliegen, een dagje selfish sewing! Marte deed af en toe haar ronde om te kijken hoe iedereen het deed. Al die feedback kon ze meenemen om te komen tot een definitief patroon. Toen ze naast me stond zag ze de paspel op de zakjes. Zij deed, zonder dat we het van elkaar wisten, hetzelfde maar dan in de zijnaad. Ik had het nog nooit gezien in een zijnaad, subtiel maar toch een prachtig accent. Petje af!

Er werd hard doorgewerkt die dag.
 
 

Met een voldaan gevoel keerden we huiswaarts. En fier toonde ik natuurlijk thuis direct het resultaat :)

 
De evaluatie

De maatbepaling voor mij was eigenlijk ideaal. Ik heb weinig moeten aanpassen. Enkel het borstpunt moest verlaagd worden. Maar om daar aan tegemoet te komen heeft Marte bij het definitief patroon voorzien in een uitgebreide uitleg. Moeder natuurlijk bedeelde natuurlijk iedereen anders. Denkelijk stond ik toen niet op de eerste rij :)

De prinsessennaden zorgen voor een mooie lijn. Je kan hier en daar wat geven en nemen zodat het perfect aansluit.

Ik maakte dus een Louisa zonder kangoeroezak, met symmetrische zijzakjes  en kapmouw.

Misschien goed om te weten is dat bij stretchkatoen je er zelfs geen rits moet in zetten. Het patroon biedt veel variatie en opties. Je krijgt gewoon een waaier aan mogelijkheden voor ELKE gelegenheid! 
Genoeg blabla, let’s boom boom

Het idee om samen foto’s te nemen met Lindsy en An werd naar voor gebracht. Zo gezegd zo gedaan. Qua locatie stelde Lindsy voor om het bij haar thuis te doen. Ze had een neef die de foto’s wou nemen. Bij het binnenkomen was blijkbaar haar living omgetoverd tot fotostudio. Van leuke surprises gesproken. En laat nu net die neef een gepassioneerd fotograaf zijn!

Mix 3 enthousiaste madammen met nieuwe kleedjes en dezelfde passie, en je krijgt ongeveer dit:

 

 


FIREWORK BABY :)

 


We zijn helemaal klaar voor de feestdagen :)

 

Ik zou zeggen, ga dit jaar niet naar de solden om je kleerkast aan te vullen maar koop gewoon dit patroontje aan. Want voor deze prijs krijg je veel in de plaats. Je kan er niet 1 soort kleed mee maken maar een hele collectie, goed voor elke gelegenheid en seizoen :) En indien je snel bent, kan je tot het einde van deze week nog profiteren van 10% directe korting met de code “LOUISA10”. Klik snel even door naar de site van Compagnie M.

Bedankt Marte voor de uitnodiging, het toffe patroon, de leuke ontvangst, de tips,… Ik hou er een prachtige jurk en geweldig gevoel aan over. Bedankt aan alle dames om het tot een fijne dag te maken. Ik hoop jullie allen snel nog eens terug te zien. Bedankt Lindsy en An voor de leuke rit en fotonamiddag.Last but not least, all credit to Joeri Peeters voor de mooie foto’s!

En nu hoop ik stiekem op nog een volgend damespatroon. Ik stel me alvast kandidaat om te testen, of gewoon een sewing-day-reunion :)
X

Patroon: Louisa dress van Compagnie M 
Stof: Cypris van Lotte Martens, te verkrijgen bij Bambiblauw
Fotograaf: Joeri Peeters
Koudwatervrees? Schrijf je in voor één van de Louisa dress workshops 

Klik ook even door naar Stannel en Nononsonsmoms

You Might Also Like

59 opmerkingen:

  1. Ik klikte bij Lindsy door om deze prachtversie in volle glorie te bewonderen, en ik ben overdonderd! Wauw, wat een pracht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo leuk om te lezen :) dank je voor het complimentje. X

      Verwijderen
  2. Deze Lotte Martens is een schot in de roos! Dat is scoren tijdens de feestdagen! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig ! Prachtig ! Prachtig ! Leuk verslag. Deze stof is ideaal voor deze jurk inderdaad ! Ik kom morgen aan de beurt in de blogtour. Maar ik kon geen beroep doen op een echt fotograaf.
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spannennnndd :) ik kijk al uit naar je blogpost ;) met of zonder fotograaf, het zal supermooi zijn :)

      Verwijderen
  4. Dat heb je zoals altijd weer supermooi gemaakt meid... Maar ik had natuurlijk niet anders verwacht... Je paspel...WOW seg... die maakt het idd echt af.... heel leuk!
    groetjes
    MOI

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartjes voor de Louisa kerstspecial :-) Goed gedaan dames! 3 keer anders, en toch heel mooi samen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi yep, we zijn al helemaal in de party-mood :)

      Verwijderen
  6. Wauw deze is zo prachtig in die stof en hij past perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lotte Martens haar stofjes zijn er echt ideaal voor :)

      Verwijderen
  7. Deze versie kan ik wel smaken: de jeansachtig LM-stof inclusief een beetje bling, tof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Accentjes zijn bij mij essentieel ;) maar euhm, ik heb hier nog enkele stofjes liggen waar ik voor popel om ze te verwerken... Van een zekere Eva in samenwerking met Mon Depot ;)

      Verwijderen
  8. Een prachtige versie van de Louisa jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoeveel had je nog nodig van de bijpassende stof?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, moeilijk te zeggen. Ik bestelde 2 meter effen stof en gebruikte nu de "rest" om een handtas mee te maken :) het is wel een brede stof dus je komt snel toe

      Verwijderen
  10. Wow! Zo mooi! Hij stak mijn ogen al uit tijdens het testevent. Die Lotte Martens stof lijkt er voor gemaakt te zijn! Ook ik bungelde ergens achteraan in de rij en ben zo blij nu een kooi aansluitend model op mijn maten te hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het belangrijkste he, dat we allemaal een mooie jurk hebben. En belangrijker, allemaal hebben genoten ;) topdames allemaal

      Verwijderen
  11. Prachtig! Zonder twijfel de mooiste die ik tot nu toe zag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh zo fijn om te horen. Ik krijg er instant warm van :)

      Verwijderen
  12. Knap gemaakt,had van Els al gehoord dat er iemand eentje maakte uit een Lotte Martens stofje!Je bent klaar voor de feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut. Voor jullie ook fijne feestdagen ;) x

      Verwijderen
  13. mooi mooi mooi! KEI MOOI ik heb het ook al aangekocht, hoop er ook een feestjurkje mee te kunnen maken :) ik denk zelfs dat ik jou stoffenkeuze ga stelen :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha zotte doos. Maar das keigoed, dan zijn we ne volgende keer assorti ;)

      Verwijderen
  14. Schitterend gedaan! Verliefd op deze versie!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Echt een hele mooie jurk! Prachtig stofje ook! Proficiat!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mercikes. Lotte Martens heeft altijd wel leuke stoffen :)

      Verwijderen
  16. Ik vond hem op het event al top en nu ik deze foto's zie, ben ik nog meer fan! Prachtige stof, voor een schitterende Louisa!
    Leuke kerst-shoot ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi das wederzijds ik vond en vind uw versie ook nog steeds super! :) jij gaat ook schitteren tijdens de feestdagen ;)

      Verwijderen
  17. Wat een prachtige versie! Één van m'n favorieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow heel mooi seg! Echt goed gedaan!!

    Liefs Astrid (Timeless Elegance)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Keihard fan!! WAUW! En dat Lotte Martensstofje... prachtcombinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet toegeven dat ik verzot ben op de stof. Vanaf nu zullen er nog veel Lotte Martens stofjes volgen :)

      Verwijderen
  20. Prachtig kleed in dat Lotte Martens stofje !! En een fotograaf die de juiste details weet vast te leggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Awel, mocht ik jouw jurk in de winkel zien hangen, ik zou hem ook meteen kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig, en dat stofje, supergoed gekozen, ik ben helemaal verkocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Evi, ik weet even niet wat te zeggen!! Ik vind het overdonderend mooi <3 Dit zou ik dus ook gewoon kopen in de winkel... Prachtige keuze van stof en patroontje (mouwtjes en zijzakjes). Gewoon Top!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sebiet begin ik te blozen hé :) Nu ben ik diegene die niet weet wat zeggen ;)

      Verwijderen
  24. Schitterend!!! En zo'n mooie foto's !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :) en vooral ook de fotograaf niet te vergeten ;)

      Verwijderen
  25. Héél mooi! De kleur staat je ook heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Een supermooie jurk en je staat er geweldig goed mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik vond het toen al een pracht exemplaar en dat vind ik nu nog steeds :-)!!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel mooi gedaan! Een prachtexemplaar! Gebruikte jij de katoenen versie of de polyester viscose?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Bedankt om deze ook nog eens op fb te tonen ;-) Ik kende ze al en ze maakte een tijd geleden al indruk op mij! mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen