Een kijkje in mijn naaikamer

10:53 Evi De Mey 19 Comments


Orde in de naaikamer, dat ziet er voor mij zo uit:


Heeft het er altijd zo uitgezien? NEEN!!

Van mijn grootouders kreeg ik enkele grote kasten, niet de modernste maar wel een erfstuk. Veel opbergruimte dus, dat is leuk maar... ook veel plaats voor rommel zoals je hierna kan zien :)

Voorheen lag alles op stapels, soms zelfs 2 stapels voor elkaar. De achterste stoffen werden gewoon vergeten. Dat zag er ongeveer zo uit:


De verdere scenario's kunnen jullie je al wel inbeelden: stapels die omvallen, die je er terug in duwt, stof dat achterin de kast geraakt, fournituren waarvan je niet wist dat je ze had,...

Tijd voor een grote reorganisatie in mijn naaikamer. Er moest dringend orde komen!

Ik zag de naaikamer van Lieke. Wat een pareltje! Het inspireerde me helemaal.

En zo zijn we gestart met het actieplan om alles op te ruimen :)

Dus we maakten gebruik van kartonnen.
 
1 "maatkarton" om de stof telkens even groot op te plooien. En kleinere kartonnen om ze effectief apart rond te vouwen.



"Hoeveel heb je er nodig" ... Veel dus! Het stapeltje kartonnen werd groter en groter, tot ik net genoeg had voor alle stoffen (en het karton trouwens op was ;))


Elke stof plooide ik mooi op met behulp van het groot kartonnetje. Dat haalde ik er dan weer uit en plooide het rond een klein karton. Dat klemde ik vast met rekjes.




De stoffen kregen dus al een mooie plaats. Maar wat met de patronen? Nog zo'n rommeltje van jewelste. Ik ben ook het type dat de moeite vaak niet doet om AL mijn boekjes open te doen om een patroon te zoeken.
 
Ik besloot dus een index te maken. Nog zo'n tijdrovend werkje maar als we iets doen... :)
 
In de action vond ik véél doorschijnende plastieken bakjes, een soort organizers. Ik klasseerde telkens per "soort". Dus een paar bakjes voor de Ottobres, een paar voor La Maison Victor, voor de Knipmode,...
 
 
Elk bakje voorzag ik van een nummer. Ik begon bij bakje nummer 1 en kwam tot.... rarara :)
 

Van elk boekje nam ik een kopie van de inhoudsopgave. Ik weet het, dit is het punt waar je me gek verklaart, maar geloof me... het loont! En eens alles up-to-date is, is het gewoon een kwestie van telkens je iets koopt, even snel een kopie te nemen.

Ik stak alle inhoudsopgaves in doorschijnende mapjes, gebundeld in een klasseur.


Elk mapje werd voorzien het nummer van het bakje waar het boekje in geklasseerd werd.


Zo hoef je enkel maar de klasseur even te doorbladeren, kijkt in welke bak het boekje of patroon zich bevindt et voila... simple comme bonjour!


Ook de boeken werden mooi gerangschikt. Ze vormen nu de scheiding tussen de bakjes met vrouwenpatronen en de bakjes met kinderpatronen.

 

De varia patronen heb ik in een kaft gestoken, eveneens 1 plastiek mapje per patroon en werkbeschrijving.


Wat hebben we dan nog niet gehad? Fournituren.

Wederom bood een tripje naar de Action de oplossing. Doorschijnende bakjes zorgen er voor dat je perfect weet in welk bakje je wat hebt gestoken.

Die bakjes konden wel prima worden gestapeld in de kast. Nu hoef ik enkel maar het juiste bakje te nemen en kan meteen aan de slag.

Welke bakjes heb ik zoal:
- restjesbak tricot,
- restjesbak katoen,
- vlieseline en versteviging,
- voering,
- paspel,
- ritsen,
- velcro en tassenband,
- boordstof,
- knopen.

Aangezien ik vaak met de Cameo werk heb ik ook mijn vellen flex, flock en vynil in bakjes gedaan.



Een heel emotioneel stuk voor mezelf, is een oude notitieboek van mijn grootmoeder van haar opleiding patroontekenen. Je ziet dat het al iets antiek is, maar voor mij van onschatbare waarde!


En nu, even tijd voor een virtual tour :)



 
Intussen heb ik 3 machines staan.
 
 
Ook een groot werkoppervlak is een pluspunt. Het is een witte tafel met glazen blad op. Zeer handig om je naalden te zien liggen :)



En nu de hamvraag... hoeveel stoffen denken jullie hier te zien? :)

You Might Also Like

19 opmerkingen:

  1. Wat een werk en wat een mooie plek. Ik zou daar ook eens aan moeten beginnen maar heb telkens andere prioriteiten 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooooooooooooh, fantastisch!! ik heb ook een beetje gereorganiseerd, maar hier kan ik niet aan tippen!! je tip over die index van de boekjes vind ik fantastisch, die onthoud ik zeker!! en ik vind de hoeveelheid stofjes precies nog redelijk meevallen :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw fantastisch! Super goede tips!!! Vooral van je classeur!!! Merci!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amaaaai! Super gedaan! Die index, goeie tip, dat ga ik ook doen. Ooit toch ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed bezig geweest... Ik zou zoiets ook graag willen, maar helaas te weinig ruimte voor in mijn huisje... Dus ik moet nog even geduld hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super! Bij mij voorlopig een werk in voortgang, met nog veel werk voor de boeg! Ik neem hier heel wat inspiratie uit mee. Hoeveel stofjes, dat weet ik niet, maar dat ze mooi zijn is een feit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeer keurig! Hier kan ik zeker nog iets van leren. Ik ben bang om mijn stoffen zo op te bergen, bang dat het licht de kleuren aantast. Terecht, onterecht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goh, zolang de zon er niet rechtstreeks volle bak op schijnt denk ik dat het wel zal meevallen. In een winkel is ook vaak lichtinval hé. Maar de "sterkte" van het licht is vooral bepalend. Dus bij geen rechtstreeks zonlicht mag dat niet zoveel doen :) En misschien een extra stimulans om alles sneller te verwerken zodat er regelmatig ook eens nieuwe stoffen komen :)

      Verwijderen
  8. Knap werk! Heel leuk om te lezen hoe een ander organiseert!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor de inspiratie, ben ook bezig aan mjn nieuwe naaikamer. Ga hier wat ideetjes pikken...
    Ik denk dat we dezelfde machines hebben, dus ik ben ook wel nieuwsgierig naar waar je de tafel kocht, want dat heb ik nog geen (nog nergens mjn goesting gevonden)...
    En welke maat van kartonnetjes gebruik jij? Ziet er ook wel heel praktisch uit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel de tafel heb ik gekregen van familie dus waar die ooit werd gekocht weet ik niet. Voor de grootte van je kartonnetjes hangt af van je hoogte en diepte van de kast ;)

      Verwijderen
  10. Bijzonder mooiiii,zelf berg ik mijn stoffen op in een donkere ruimte ivm verkleuren.
    Wat is de afmeting van de kamer en tafel? Ik wil ook herorganiseren en ik moet denk beginnen met mijn best wel grote tafel.Tevens moet de ruimte als 2 pers.logeerkamer dienen.Denken denken denken.
    Groetjes Jookoo
    Heb je een leuke tip?? B.V.D.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kamer is redelijk groot :) Er staan nog 2 lange kasten op en een zonnebank. Zal de tafel eens nameten ;) Het is puzzelen hé om alles in te richten. Ik heb er ook best lang over gedaan eer ik wist waar wat te plaatsen :D

      Verwijderen
  11. Bon, zo te zien heb ik nog werk aan de winkel!
    Maar nu heb een perfecte voorbeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 91 tel ik er, maar wat een plaats, ik heb er de plaats niet voor en moet alles in een valies steken zodat het niet vuil wordt en toch opgeborgen is, maar telkens die valiezen leeg maken om een stofje te zoeken, ik vergeet er veel en ga er dan kopen we geldverspilling zo maar ja geen plaats hier bij mij. Moet verhuizen zodat ik een kamer meer heb hhihihh

    BeantwoordenVerwijderen