Ready for Halloween

19:55 Evi De Mey 5 Comments


Ik kreeg deze week een leuke e-mail van Mayke haar school, die organiseren een Halloweenfeest. Compleet met grime, heksendansen, griezeltocht,... Enige vereiste: je moet verkleed komen. Zowel kinderen als ouders.

Probleem! We hebben niet echt iets dat kan dienen voor een Halloweenfeest.

Mama haar creatieve cellen draaiden even op volle toeren en ik wist al snel wat ik ging maken. Iets dat lange tijd kan dienen en multifunctioneel is.

Na wat heen- en weergetelefoneer vond ik een Zeeman die genoeg zwarte en rode fleece dekentjes in voorraad had. Ideaal!! De dame vond het wel vreemd dat ik 4 zwarte en 4 rode dekentjes nodig had maar bon, het maakte deel uit van mijn strijdplan :)

Ik maakte een vleermuiscape voor volwassenen en eentje voor mijn mini.

Het kan dus ook perfect worden gedragen over een jas. Lekker warm bij guur en koud weer!

Ook nadien is nog een griezeltocht gepland aan zee. Daar gaat Mayke met haar nonno en nonna naartoe. Dus speciaal daarvoor, maakte ik ook voor hen elk een cape!

Wij zijn klaar om te gaan griezelen :)





Multifunctioneel zei ik dus hé... het kan niet alleen dienen als zwarte vleesmuiscape maar ook... als een roodkapjescape :)


Mayke gaat er helemaal in op!

Ik maakte er ineens een snelle werkbeschrijving van ;)

Voor 1 cape heb je dus 1 zwart en 1 rood fleece dekentje nodig. Ik haalde er bij zeeman voor echt geen geld! Ze zijn 125cm op 150cm groot.

Je vouwt ze dubbel langs de korte zijde, zodat ze breed dubbel liggen.

Dan neem je een meter en zet  volgende streepjes:

- voor een cape voor kids:
* langs de stofvouw: op 15 cm en op 53 cm (te tellen opnieuw vanaf die 15cm streep)
* langs de bovenzijde: op 15cm en op 55 cm

- voor een cape voor volwassenen:
* langs de stofvouw: op 15 cm en op 95 cm (te tellen opnieuw vanaf die 15cm streep)
* langs de bovenzijde: op 15cm (einde komt tot tegen de stofvouw)

De kap is zowel voor de kids als voor de volwassenenversie hetzelfde: 31cm hoog en 27 cm breed.

De uitsnijdingen langs de onderkant van de cape teken je best met een klein bordje, dan zijn ze telkens even groot :)

Ter illustratie knipte ik eerst even de zwarte cape en heb hem op een volledig rood dekentje gelegd. Zo zie je perfect hoe het knipplan er uit ziet. De rode knip je dus identiek zoals de zwarte. Handig toch?

Het gaat er dus zo uit zien:


We stikken alles op persvoetbreedte.

Stik eerst de 2 zwarte zijden van de kap op elkaar (goede kant op goede kant) langsheen de zijde die de ronding heeft (dus de 2 rechte kanten blijven open!)
Doe hetzelfde met rode delen van de kap.
Je hebt nu 2 aparte kappen.

Speld nu de zwarte kap in de nekuitsnijding van de zwarte cape (goede zijde op goede zijde) en stik door. Doe hetzelfde met de rode delen.

Nu heb je 2 aparte capes :)

Naar wens knip je nog 2 rode strookjes en 2 zwarte strookjes voor de velcro sluiting. Leg 1 zwarte strook en 1 rode strook op elkaar, en stik door in een U-vorm. Keer het door de opening. Stik nu een strookje velcro er op. Doe datzelfde nu nog eens. Dan heb je 2 afgewerkte delen.

Speld deze nu op de zwarte cape als volgt:


De cape ligt dus met de goede kant naar buiten. Links zit de zachte velcro zichtbaar, rechts zit de harde velcro naar onder toe.

Speld nu de rode cape op de zwarte cape, met goede kant op goede kant. De velcro's zitten nu mooi mee verwerkt. Laat bovenaan de kap een keergat!

Draai heel de cape door het keergat, en geef nu een eindstiksel langsheen alle naden. En zo stik je ineens het keergat mee dicht ;)

Et voila, de cape is helemaal klaar!

Kleine waarschuwing: fleece pluist ENORM. Hou rekening dat je nadien heel wat moet stofzuigen. Eens het ineen zit natuurlijk niet meer maar tijdens het knippen en verwerken gaat er heel wat fleece rond vliegen :)

Tip: bij het op elkaar stikken van de capes: spelden, spelden en nog eens spelden. Anders kan je dat nooit mooi op elkaar houden. Een boventransportvoetje is hier heel handig om de stof gelijktijdig door de machine te laten schuiven. (of misschien is je naaimachine hier standaard mee uitgerust).





HAPPY HALLOWEEN ALLEMAAL!

You Might Also Like

5 opmerkingen: