Pattern tour : La belle robe

18:37 Evi De Mey 15 Comments


Superspannend vond ik het, een patroon te mogen testen :)

Ik zag de oproep van Isabel van Beletoile om een nieuw patroon te testen en tot grote vreugde werd ik geselecteerd.
Toen Isabel me het jurkje liet zien was ik meteen dolenthousiast. Zwierig, speels, fleurig.... Het kreeg niet voor niets de naam "la belle robe".



Het is een patroon in maat 110/116 waar je eigenlijk heel veel kanten mee op kan. Ik zie al vele zwierige zomerjurkjes voor mij :) Maar nu ben ik toch stillaan aan het overschakelen op herfst - wintermodus en dan denk ik al eens aan combinaties met een souspull en broekkousen.
Bij Cas & Nina vond ik superleuke ribfluweel (Cloud9 - Small World - Red Rover). Bij de BOTB was dit ook een stofje waar ik tussen kon kiezen. Ondanks dat ik hier toen absoluut verliefd op was, associeer ik ribcord met winter (af en toe neemt het gewoontedier even de bovenhand) dus vandaar dat ik nu heel blij ben dat er nog wat stof beschikbaar was. Ideaal voor dit patroon.
Tegen de zomer heb ik al enkele versies op mijn programma staan:
- eentje met korte kapmouwtjes en een origami kraagje,
- eentje met een striklint om te knopen voor- of achteraan.
Eindeloze opties!
Veel knip -en plakwerk was er niet, wat ik op zich al een groot pluspunt vind. Want soms neemt dat op zich al een ganse avond in beslag. Een ander pluspunt is de werkbeschrijving met foto's... Veel foto's. I love it! Dat maakt het geschikt voor zowel beginners als meer ervaren naaisters (of naaiers, want ook mannen durven zich al wagen lees ik soms). Ik heb telkens bij elke stap de werkbeschrijving doorgenomen en het zit prima in elkaar. Wat goed is, is goed en daar hoeft niet veel aan gesleuteld te worden. Dus ik gaf Isabel meer feedback over "extra tips" die ze nog kon toevoegen. Meer uit mijn eigen ervaring en ook wat ik zoal opsteek in de avondschool.
Om de mogelijkheden van de jurk extra te testen, nam ik een potlood en schetste de jurk eerst zoals voorzien. Dan begon ik met toe te voegen hoe ik het nog zou willen/kunnen aanpassen en veranderen. Het voorpand wou ik splitsen in een V-vorm, dus het oorspronkelijk pand werd verknipt. Voor de doe-het-zelvers onder ons die dit idee willen meenemen, hou zeker extra rekening met naadwaarde in de "V". En ja, paspeltjes... Dat is echt mijn ding :) Het zorgt voor die extra toets en dat leuke accent. Ik had nog paspel liggen in dezelfde kleur als de hondjes van de stof. Voor het beleg haalde ik een blauw katoentje bij Veritas. Want ribcord als beleg gebruiken, zou alleen maar voor hinder zorgen. Dat "stroeft" wat, dus vandaar een soepel katoentje.
Qua verwerking ging het zeer vlot. Ik knipte alles op donderdagavond en stak wat meer tijd in de print. Kwestie dat de honden wat mooi aansluiten (en de ene niet te fel snuffelt aan de andere :)). Ik naai vooral als Mayke 's avonds slaapt, dus ongeveer 1,5 uur. Zaterdag volgde de eerste passessie om de positie van de rits te bepalen. Normaal zet ik eerst de rits er in en sluit dan de zijnaden. Dat ging hier niet maar ik heb er een ander trucje voor :) Als het jurkje bijna klaar is (op de zoom na natuurlijk) laat je ze het eerst eens passen. De achternaad speld je gewoon toe, zodat het overal mooi past en aansluit. Hersteek je speldjes wat zodat ze het weer kunnen uit trekken maar jij nog wel weet waar de rugnaad precies moet komen. Leg dan even je rits op het werkstuk om de lengte te bepalen, steek daar een extra speldje als herkenningspunt. Je naalden zijn nu de positie waar je moet stikken. Stik met grote steeklengte tot aan het einde waar de rits moet stoppen, hechten, en verder stikken met gewone steeklengte. Strijk die naad nu heel goed open en torn nadien de "losse" steek even snel los. Dat is heel snel gedaan. Nu zie je een "plooitje". De tandjes van de rits moeten nu tot net tegen het plooitje komen. Stik de rits vast zoals in de werkbeschrijving en je hebt een perfecte blinde rits gezet. Het overtollig stof aan de rits (want bij mij is het iets versmald geweest zoals ik hierboven beschreven heb) heb ik weggewerkt met de overlock. Het belegdeeltje vast stikken nu, zomen en zondag was mijn versie al klaar.
Mama in de wolken, Mayke verzot op haar hondjes, en Isabel die heel enthousiast was. Geluk zit soms in kleine dingen en dit lieve dames en heren... Dat is mijn kleine bron waar ik een happy feeling van krijg.
Beelden zeggen soms meer dan woorden, dus bij deze presenteer ik graag mijn (overvloed) aan foto's. Genomen in het bos op een zonnige (bijna) herfstige dag van een enthousiaste prinses die houdt van zwierige kleedjes. De hondjes kwamen niet alleen terug in haar kleed, maar ook Wibo (onze Maltezer) ging mee voor een gevarieerde wandeling. Als leuke extra kwamen we bovendien enkele speciale natuurfenomenen tegen.






























Ik geef het jullie op een blaadje dat dit een jurk is die vaak gedragen zal worden en waar jullie ook dol op zullen zijn. Vanaf 30 september 2015 kunnen jullie het patroontje in maat 110/116 gratis downloaden via de blog van Beletoile.
Wij kregen al superveel leuke reacties.

Klik ook zeker even door naar de andere dames in deze pattern tour:

* Daisy van Dieuwke & Sietse
* Lindsy van Stannel
* Zoë van Zowiezohandmade

Bedankt Isabel voor de leuke kans en supertoffe samenwerking! Onze paden kruisen ongetwijfeld nog eens in de toekomst :)
X
Patroon: La belle robe van Beletoile
Stof: Cloud 9 van Cas & Nina
Assorti souspull van Bel & Bo en broekkousen van Lily Balou

You Might Also Like

15 opmerkingen:

  1. Supermooie winterversie. Je dochter staat er super mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt :) mayke wou het al niet meer uit doen hihi. En nu ben ik superbenieuwd naar jouw creatie ;)

      Verwijderen
  2. Deze is helemaal geslaagd! Tof met dat V-ke! Een toppertje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo leuk om te lezen :)
      Trouwens, ik ontdekte dat jij euhm... Zéér dichtbij woont. Wie weet kom ik je eens tegen. Altijd leuk zo'n creatief talent ;)

      Verwijderen
  3. Ooh wat leuk, jij hebt de bovenkant ook aangepakt om iets speels ermee te doen! Echt tof, dat V'ke ga ik onthouden. Hetzelfde patroon en toch zo anders. Knap gedaan Evi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thnx :) jouw versie is ook heeeeelemaal geslaagd! Super om te zien hé :)

      Verwijderen
  4. Wat een mooi jurkje!! Echt een mooi model, en heel mooi wat je ermee gedaan hebt! Jouw kleine meid straalt echt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt een leuk patroontje. Zeker een aanrader :)

      Verwijderen
  5. Prachtig kleedje Evi! Ik ben ook helemaal fan van het stofje, kreeg zelfs een restje van Marie-Paule om mee aan de slag te gaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh super, ik ben zeker dat er daar ook eentje verzot zal op zijn ;)

      Verwijderen