Haarbanden... Een snel klaar tutorial

23:04 Evi De Mey 1 Comments

Haarbanden... Het geeft zo net dat tikkeltje meer aan een outfit. Bovendien is het multifunctioneel qua manier van dragen. Je kan het brede deel helemaal open plooien om het hoofd te beschermen tegen de zon, als soort "kapje". Of je kan het dubbelvouwen zodat het een soort haarlint is, puur als extraatje ;) bovendien zorgt het er voor dat de haartjes uit het gezicht blijven. Leuk ding, toch?

En niet onbelangrijk, het projectje is echt supersnel klaar. Ideaal om aan restjesverwerking te doen!

Ik maakte nog een exemplaar voor Mayke en nam snel enkele foto's voor een nog snellere tutorial ;)

Qua maat is natuurlijk elk hoofd wat anders. Mijn elastiek rekt vrij goed mee. De haarband past voor Mayke, maar ik krijg hem ook om als het echt moet (het spant weliswaar wat maar bon, dit is dus eerder een kindermaat :))

Ik knipte 2 stukken: 1 smalle lap van 30 op 5, en 1 brede lap van 35 op 20. Elastiek heb ik maar 1 soort omdat dat voor zoveel bruikbaar is. Dit is een versie met knoopsgaatelastiek (ik heb gewoon geen andere in huis en elastiek is elastiek ;)). Maar de elastiek knipte ik wat bij zodat hij 1.5cm breed is. Zit iets meer comfy achter de oortjes zo. Heb je graag een bredere rek, neem dan gewoon bredere elastiek.


We stikken eerst de tunnel. Om de breedte te kennen plooi ik de stof dubbel (goeie kant op goeie kant) en leg de elastiek er even op. Dan stik ik daar gewoon wat verder naast door en ben ik zeker dat mijn rek er in past. Knip nadien de naadwaarde wat bij. Dan is de tunnel minder dik en geraakt je elastiek er straks makkelijker door.


Vervolgens gaan we de tunnel keren. Er bestaan hulpjes voor... Ik gebruik gewoon een stevige toespeld :) Haak deze vast in je stof, duw de toespeld door de tunnel (je stof volgt automatisch) tot aan de andere kant en trek ze verder door. Hopla, het is al gekeerd :)



Nu doen we hetzelfde qua principe met de elastiek. Speldje er aan en door de tunnel duwen.


Steek nu de uiteinden even vast met een speldje zodat je elastiek niet riebedebie is :)


Tijd om de grote lap af te werken. Plooi de langste zijden (boven en onder) 0,5cm om, en plooi dan nog eens 1 cm extra om. Zo krijg je een mooie kant. Stik nu uiterst links tegen de vouwlijn. Ik doe het nu even langs de verkeerde kant (altijd mooier als je op de goeie kant van de stof stikt maar zo is het duidelijker voor op foto :))



Duid op de korte zijden van je grote lap het midden aan. Leg daar je tunnel (met elastiek ;)) op, speld vast. Plooi nu de stof er over en maak plooitjes tot de stof helemaal 'op' is. 



Doe nu hetzelfde voor de andere zijde. Gewoon plooitjes leggen tot de stof 'op' is. Trek het speldje weer los en steek nu het geheel vast.



Dan krijg je zoiets...



Dat de plooien niet helemaal gelijk zijn maakt niet zoveel uit hoor. Het komt helemaal goed!

Stik nu door (trek tijdig je speldje er uit!) en goed hechten. Ik stik werkelijk gewoon een keer of 4 - 5 voor- en achteruit :)



Doe nu hetzelfde voor de andere kant (let goed op dat je elastiek niet gedraaid ligt!)

Die "vieze" onafgewerkte kantjes kan je overlocken maar hoeft niet want....die verdwijnen volledig in de band. Draai ze gewoon naar binnen en trek eens goed aan de haarband.

Nu kan je je snel klaar project al bewonderen!



Ready to shine :)

You Might Also Like

1 opmerking: