Over eerste keren...

13:09 Evi De Mey 7 Comments

De princess castle dress uit ottobre, een patroon waar ik meteen aan verkocht was. Je kan er werkelijk alle kanten mee uit.

Ik wou voor een speelse, zomerse versie gaan.

In gedachten zag ik het eindresultaat al...


Soit, we beginnen bij het begin :) 

In mijn kast vond ik de ideale stof voor een jurkje voor Mayke. Ik had alleen geen contraststof voor de zakdelen dus besloot ik wat aandacht te besteden aan het doorlopen van het patroon.

Dat zou denkwerk nummer 1 zijn. 2e hindernis was boordstof. Het ligt hier in verschillende kleurtjes maar ik heb er werkelijk nog nooit mee gewerkt. Double dare dus. Ik begon ineens klamme handjes te krijgen. Omdat ik waarschijnlijk niet de enige ben die voor de eerste keer daarmee aan de slag gaat, besloot ik wat foto's te nemen en een kleine tutorial te maken.

Welkom in de wondere wereld van... Doorlopende patronen, boordstof en schattige jurkjes :)


Hoe begin je aan een doorlopend patroon? Ik heb zelf wat trucjes voor mezelf bedacht en tot nu toe is dat altijd goed gekomen dus ik deel ze graag :) Voor de duidelijkheid (want anders zie je dat zo slecht op foto) heb ik hier de stof een millimeter verschoven. Dan zien jullie het principe :)
 
Zelf verkies ik te werken met een patroon zonder naadwaarde. Hier illustreer ik met een patroon met naadwaarde. Het principe is eigenlijk juist hetzelfde

Eerst en vooral wou ik de zakken aan het voorpand laten doorlopen. Knip dus het rokdeel voorpand met zakopening. Leg je stof open en het voorpand op de stof. Zoek dan waar de tekening past. Beetje ouderwets puzzelwerk ;)


Gevonden! 

Schuif dan het patroondeel van de zak er tussen en speld vast. 


Neem dan het voorpand weg. Speld de zak verder vast en knip uit. 



Zelfde principe voor andere kant. Ook voor het voorpand bovenaan doe je weer hetzelfde.
Knip 1 deel zoals je wil.



Leg het uitgeknipte stofdeel op de tekening en leg dan het patroonpapier voor de andere kant er boven op (tussenschuiven was hier moeilijker dus vandaar legde ik het er nu op). Dan kon ik goed zien of het "midden" van de knipjes (waar de overslag moet komen) uitkwam.



Eens alles geknipt werken we eerst de zakken van het voorpand rok af... Jaja, met boordstof :)

Bij tricot gebruik ik steeds mijn dubbeltransportvoet en stretchnaald.

Voor een zichtbare bies van ongeveer 1cm knip je hoogte 3,5 cm en lengte van je patroon x 0,70. (Let op dat je ribbels in de juiste richting lopen zodat het rekt)

We duiden telkens het midden aan.



Speld de middentekens op elkaar. Goede kant op goede kant. De buitenkanten/eindkanten speld je eveneens op elkaar. Trek nu aan de boordstof zodat deze even lang is als de stof en steek daar in het midden weer een speldje. Zo ben je zeker dat het mooi verdeeld is. Het is normaal dat het bobbelt, geen nood dat komt goed :)



Stik nu gewoon door op 1cm. Ik leg de stofkant telkens naar boven en trek zodat het gespannen staat. Zo kan je ook zien dat je geen plooien stikt.



Knip vervolgens de boordstof wat bij (korte kant he) zodat het minder dik wordt. 



Plooi dan de boordstof helemaal naar binnen, net over je stiklijn en speld vast. Het begint nu al ergens op te lijken :)



Stik nu door langs de goede zijde met een tweelingnaald (opgelet: draadspanning veel minder zetten en nooit zigzaggen!)

Speld nu de zak op het voorpand (zak goede kant naar boven en pand er op leggen met goede kant boven) en zorg dat de tekening mooi uitkomt. Wat normaal gezien perfect moet lukken :) steek vast met speldjes, draai even om naar de "verkeerde" kant (dan zie je de vorm van de zak goed) en rijg. Ik heb het ooit geprobeerd om te stikken als ik het enkel gespeld had en dat leverde een geplooide naald op dus neem even de tijd om snel te rijgen. 



Zo zie je langs voor hoe je moet stikken. Stik nu langs de goede kant door met de tweelingnaald net naast de rijgdraad.



Dan krijg je dit effect. Kies dus voor een leuk kleurtje qua garen.



Best leuk toch?


Speld nu de schoudernaden op elkaar, goeie kant op goeie kant, en stik met stretchnaald.



Dan krijg je dit. 



Nu gaan we de bies maken voor de hals. Meet nu op de stof de hele lengte af en vermenigvuldig dit met 0,70. Dat is de lengte van de bies in boordstof die je moet knippen (en weer 3,5cm hoog).

Zelfde principe als eerder gedaan bij de zakken: speld goeie kant boordstof op goeie kant van stof en stik door. Plooi naar binnen, speld vast en stik langs goede kant door met de tweelingnaald.



Speld nu de onderkanten op elkaar. Zie dat de knipjes van de middenvoor op elkaar liggen. Dan is je 'kruising' mooi in het midden.



Als dat goed is gaan we ineens de middenboord er bij aan zetten. Dat bespaart tijd :)

Knip dus de middenband uit volgens het patroondeel. Ik koos voor boordstof dus hield ik weer rekening met het krimppercentage. De hoogte van de boord volgens het patroondeel heb ik behouden. Voor de lengte rekende ik weer de taille uit x 0,70. Markeer het midden met een speldje op de boordstof en speld dit (goeie kant op goeie kant) op het midden van het bovenstuk ('korte' kanten op elkaar). Speld telkens de einddelen van stof en boordstof ook samen en rek het uit tot er geen bobbels meer zijn. Verdeel dan mooi verder de stof met speldjes en stik door (lichte zigzag).



Trek terwijl je stik de stof wat tegen zodat de bobbels verdwijnen.


Dit is dan het resultaat.


Doe nu hetzelfde met het onderpand aan het bovenpand. En natuurlijk ook de achterkanten. Dan ziet het er zo uit.



Tijd voor de mouwen. Werk eerst de onderkant weer af met boordstof op de manier zoals hierboven beschreven. Speld dan de ronding van de mouw, goeie kant op goeie kant. Let goed op de knipjes dat die overeen komen. Speld dan einde en begin van de mouw. Verdeel vervolgens de stof tussenin verder door goed te spelden.





Doe dit voor beide mouwen en stik door met stretch naald en lichte zigzag.

Speld nu (goede kant op goede kant) de zijkanten op elkaar. Let goed op dat de naden mooi overeenkomen. Extra aandacht voor de mouwboordjes en tailleband. Dat die mooi aansluiten voor- en achter. En stik weer met stretchnaald en lichte zigzag.

Et voila....



Bewonder het resultaat eerst even.





Nu nog omzomen. Ik overlock de zijnaden eerst en daarna de zoom. Indien je geen overlock hebt, kan dat ook met een locksteek op je naaimachine of gewone zigzag.

Zomen plooi ik steeds 3cm om. Goed spelden en doorstikken langs goede kant op 2,5cm met de tweelingnaald. Trek wat aan de stof dat je geen bobbels krijgt.



Et voila!



Helemaal klaar.



Wat mij betreft geslaagd :)

Hiermee is mijn boordstof-stress overwonnen en zullen er nog volgen. 

En ik schreef bij deze ook mijn eerste foto-tutorial. Laat zeker een comment achter of jullie deze duidelijk en een meerwaarde vonden ;)

Tot naais


Patroon: princess castle dress uit Ottobre 4/2013
Stof: Kersenpitje

You Might Also Like

7 opmerkingen:

  1. Je duidelijke uitleg met fotos en je liefde voor het model en stofjes, zullen velen aanspreken.

    Dank je voor het delen šŸ˜Š

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de duidelijke uitleg! Wat een mooi jurkje, hier zouden er 2 meisje jaloers op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was voor mij de eerste keer dat ik een tutorial heb gemaakt, dus blij dat het in de smaak valt :) Bedankt voor de berichtjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. is zeker een meer waarde, soms vergeet ik nog wel eens hoe het moet en hier kun je het zien. Duidelijk uitleg met beeld prima

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dikke merci voor de tutorial, ik ga hem zeker eens proberen!!
    Dikke zoen Sarah

    BeantwoordenVerwijderen